MODEL
DIDÀCTIC CONSTRICTIU O APROXIMATIU
Maria
Coves López
En
aquest article tractaré el model didàctic constructiu el qual esta
recolçat per diverses teories psicològiques on els gestors
principals són Piaget, Ausubel, Bruner i Vigostky però com diu
R.Matthews "el constuctivisme és com una casa que conté moltes
habitacions" per la qual cosa trobem molts punts de vista i
formes diferents d'afrontar el constructivisme. Centrant-me en el
model didàctic constrictiu o aproximatiu diré que aprendre és
construir, interpretar, comprovar, és a dir, aprendre com aprendre,
és un element que sempre tindrà valor, ara, en el passat i en el
futur perquè dessarrotlla la capacitat d'autoconstrucció de
l'autoconsciència.
La
docència és autentica quan no hi ha lloc en ella per a
l'autoritarisme ni per a la individualitat egocèntrica, només hi ha
lloc per a l'exercici conscient i responsable d'una didàctica
constructiva. A estes altures del curs que ja hem vist diferents
models didàctics i metodologies tinc la sensació que ensenyar és
més difícil que aprendre, la tasca fonamental del professor és
despertar la curiositat de l'alumne cap a l'aprenentatge, que el
alumne tinga la llibertat d'analitzar, qüestionar i debatre tota la
informació que el professor li comunique perquè puga generar el seu
propi cos de coneixements.
Però
no tots els alumnes són iguals, en l'aula ens trobem pluralitat .
Per tant, cada alumne ha d'explotar al màxim les seues
potencialitats innates, recalque la importància del determinant cada
com un reconeixement del valor diversitat. En la didàctica
constructiva l'aprenentatge es realitza com una orientació
cognitiva, on el punt de partida és el procés d'aprenentatge de
cada alumne que parteix de les seues habilitats, de les estratègies
que domina i dels models conductuals que posseïx.
Un
altre factor que m'agradaria tractar és l'error vist des del punt de
vista constructiu, este no és reflexe d'ignorància. Quan un alumne
comet un error ens esta dient "aço no se fer-ho" i
alehores ens esta indicant el que necessita aprendre. Segurament hem
viscut infinitud de moments on un professor ens ha formulat una
pregunta en general i ningú a alçat la mà per a contestar-li,
quan segurament tots en el nostre cap tindríem una resposta que
donar però no ens atrevim a dir-la per si no és correcta. Açò
és perquè des de xicotets no ens han reforçat la idea de que
equivocar-se és igual de positiu que encertar. Una resposta
incorrecta no ha de ser castigada sinó que hi ha que corregir-la per
a aprendre. Per això el model didàctic constructiu també defén la
idea de deixar que els alumnes continuen equivocant-se perquè ells
mateixos s'autocorregisquen i sàpien trobar les resposta.
Totalment
oposat seria el model didàctic passiu on el professor vomita el
temari de cada dia i l'alumne sent sorolls mentres pensa en altres
coses. Recorde les paraules d'un professor meu que abans de començar
les classes ens deia "boca tancada, braços creuats, orelles
obertes i ulls oberts" eixe era el seu ritual, anul·lar la
nostra capacitat per a raonar, qüestionar, emocionar-nos, deduir,
reflexionar. En canvi en el model constructiu el professor actua com
a guia i implica que l'alumne tinga flexibilitat de pensament,
flexibilitat d'imaginació i flexibilitat d'acció, esta ultima per
que comporta a què l'alumne s'active, ja que el pensament no té
fronteres, es construïx, desconstruïx i reconstruïx i esta en un
continu procés de modificació. Aleshores fer que l'alumne no sols
comprenga i aprenga sinó que a més mobilitze el que ja té aprés
pot ser complicat, per que també depén de la posició de comoditat
que este tinga.
Actualment
el problema que es plantegen els educadors és desemvolupar un
enfocament de l'ensenyança que els permeta guiar jóvens creatius i
motivats, a partir d'ensenyar-los a pensar i qüestionar-se les
coses. Encara que tinguem una educació amb una qualitat
qüestionable, pense que al final el professor és el que fa classe i
pot fer el que vullga, per a ensenyar no n'hi ha prou amb saber
l'assignatura no és prou amb què el professor sàpia dominar la
seua disciplina sinó que ha d'estar format com a docent i saber
perfectament com estimular l'alumne perquè vullga aprendre com
aprendre.
Com
a conclusió, no hi ha que quedar-se amb els coneixements
tradicionals, sinó anar més enllà, fer alumnes crítics i
nosaltres actuar com a mediadors entre els seus coneixements previs i
el seu procés d'aprenentatge. Per tant, el model didàctic
constructiu em pareix interessant ja que engloba tant el cognoscitiu
com l'afectiu i el procedimental.
No hay comentarios:
Publicar un comentario